“AYRILIK”

0
104

Bir nehrin doğduğu yeri görmek heyecan vericidir. Suların birbirine karışmasını görmek daha da güzeldir. Smetana, Moldov adlı eserinde iki nehrin karışmasını konu eder.  . Smetana’ya ilham veren Moldov nehri: . Otava ve Luznice ırmaklarının birleşmesinden oluşur. Karasu ve Murat suyu Fırat’; Fırat ve Dicle nehirleri de birleşerek Şat-ül Arap ismini alır. Bereketli topraklar oluştururlar.

Evlilikte de İki farklı insan, erkek ve kadın farklı bakış açıları ve kültürlerle bir araya gelerek iki nehrin yeni bir nehir oluşturması gibi yeni bir yaşam biçimi oluşturur. Birine gözümüz ilişerek,  onu dünyalarda bir tane ilan ederiz. Karışım o anla birlikte başlar.  Ne var ki onun farklılığı beğendiğimiz yanı, zamanla usandığımız yönü haline de gelebilir. Boşanma sebeplerin çoğunun evlenme nedeniyle aynı olduğunu söylüyorlar. Bu yönüyle evliliklerdeki aynılık ve ayrılık kavramları birbirine karışır.

Toplumsal yaşamın yanı sıra doğanın kanunları da naturamıza bazı şeyler ekler. Biz kadınlar duygusal ve romantik; erkekler mantık çerçevesinden bakarlar. Bu erkekte duygusallığın olmadığı, kadında mantığın olmadığı anlamına gelmez. Doğal olarak da mantıklı ama duygusuz, duygulu ama mantıksız biri de çok yerinde davranışlar göstermeyecektir.  Yaşam, insan kim, ben kimim? Sorularının cevaplarını hazır olarak vermez. Deneyimlerin sonucunda sürekli yargılar üretmeye çalışırız. İnsan zihni kıyaslamayla öğrendiğinden, doğadan alametler arar. Şu ayda doğan başaklar, başka bir ayda doğan falanca burçla anlaşabilir, filancasıyla anlaşamaz. Önceden biriktirilen bu bilgiler kendi deneyimlerimize uysun ya da uymasın bir yandan kendi benzerimizi, bize uyumlu olabilecek birini ararken, bir yandan da o ilişki içersinde kendi kimliğimizi, varlığımızı korumaya çalışırız.

EBB Şehir tiyatrolarında sahnelenen Behiç Ak’ın yazıp yönettiği “Ayrılık” adlı oyunda da benzeri şeyler işleniyor. Ayrılan bir çiftin görüştükleri sırada yaşamlarını sorgulamaları, birbirini nasıl gördüklerini yorumları arasında oyun gidip geliyor.  Kadın ayrıldıktan sonra yemek tariflerinden, erkek arabalardan insan karakterlerini ve olası davranışları anlamaya ve yorumlamaya çalışır. Böylece kadın ve erkek paradigması esprili bir dille anlaşılır hale getirildi.  Buna  kadının ve erkeğin “ayrılık” noktası diyebiliriz..

Evliyken çoğu kez rollerimizden sıkılırız ve bize yük gelir. Oyunda da birlikteyken kadın kocasının ütüsünü yapmaktan sıkılıyor, ancak karşılaştıklarında eşinin pantolonunun ütülü olmaması onu üzüyor. Ayrıldıktan sonra da her ikisinin de benzeri arayışlara girmesi benzeri şeyleri söylemesi, özlemlerine rağmen birbirlerine bunu itiraf edememeleri dikkat çekiciydi. Buna da  “Ayrılığın Aynılığı” diyebiliriz.

Atilla İlhan “Ayrılıklar Sevdaya Dâhildir” diyordu. Bazen ‘o’ na karşı yaptığımız şey aslında yapmak istemediğimiz bir şey olabilir. Ayrılık da her şeyin bitimi değil bazen. İki farklı nehir kaynaştığında artık başka bir nehirdir. “Hiçbir su yeniden aynı yere akmaz.” Nehirlerin birbirine karıştıktan sonra bir nehir olarak akması, her bir nehir yatağının kurmamasıyla mümkündür. Evliliklerde eşlerinin birbirlerine benze-t- me çabalarının, kişinin beslendiği kaynağı kurutarak yapılması iyi sonuçlar vermeyecektir. Sonuç olarak kimse kimse için başkalaşamaz. Ortak paydalar bulunabilir tabii ki.

Oyunun sonunda çift yemek yemeye karar verir. Çünkü öğlen olmuştur. Birlikte sofra hazırlanır. Kadın romantik bir müzik açar, adam daha hareketli. Kadın romantik, adam daha hareketli..  Sonuçta “madem aynı tür müziği sevmiyoruz ve anlaşamıyoruz, o zaman bir anlaşma yapalım ve ikimizin de sevmediği bir müzik açalım” derler ve öyle yaparlar.         Evlilik de sanırım, anlaşamadığımız müzikte uzlaşıp, beslenmeye benziyor. Çünkü yaşamak ve paylaşmak her şey!…

AYRILIK

Yazan Yöneten: Behiç AK
Yönetmen Yrd.: Sibel ARICAN
Dramaturg: Sibel ARICAN
Dekor Tasarım: GürelYONTAN
Kostüm Tasarım: Nalan TÜRKOĞLU
Işık Tasarım: Ersen TUNÇÇEKİÇ
Koreograf: Armağan ZİVER AÇIL
Prodüksüyon: İsmail DÜNDAR, Serkan SEZGİN

Oynayanlar: Bilge CEZAYİRLİ, Özgür ONAN

 

 

15 Mayıs 2006 Pazartesi Anadolu gazetesi

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here