MİDAS’IN SERÇE PARMAĞI

0
14

Kaf dağının ardına Zümrüdü Anka kuşunu gördünüz mü? Şahmaran, çığlığını Çukurova’ya Zeus’un haykırışını Ege’ye Bırakmış. Şehrazat öyküsüyle canını kurtarmış. Duyduk- Duymadık demeyin! Kahramanlarımız tarihe derin dip notlar bırakmış!

Düşle gerçeğin kardeşlik ettiği masalsı anlatılar, çocukluk düşlerimizde tarihi dillendirirler. Peri padişahının kızı gönlünü fakir delikanlıya kaptırır, eğer delikanlı iyi yürekliyse kazanır aşkı dillendirir. Ferhat aşkı için dağları deler, ustalığı dillendirir. Padişahın buyruğudur! “Bütün kötüler cezalandırıla” adalet dillendirilir. Böylece masallar, öyküler çocukluk çağının eğitmeni olur.

Logos yayınlarından çıkan, Erol Büyükmeriç “Midas’ın Serçe Parmağı” adlı eseri de masalsı bir anlatımla bizi tarihe götürüyor. Frigya Kralı Midas bu eserde bir roman kahramanı olarak karşımıza çıkıyor. Tarihten bildiğimiz eşekkulaklı Midas, dokunduğu her şeyi altına çevirir. Çevirir çevirmesine de biricik kızı da öyle olunca üzüntüsünden kahrolur. Kızı İyara’nın bu öyküsü ez az Midas’ın diğer öyküleri kadar ünlüdür. Midas’ın Serçe Parmağı adlı eserde bu öykü Sibel’in de düşlerinin konusu olur. Günümüzün genç kızı Sibel rüyasında gördüğü Frigya Kralının kızı ile bir özdeşlik kurar. Onun masalsı yaşantısı Sibel’i de düşler dünyasına götürür. Ancak düşeler sürekli değildir. Zaman zaman da bölünürler. Sibel de bir gün rüyasında uçar. Arkadaşlarının onun uçuşunu gördüğünü görür. Sonra yavaş yavaş alçalır. “ Orhan Kaaaç!” diye bağırır. Sonra bir KÜÜÜT sesi duyulur. Sibel düştüğünde Frigya Vadisinin eşiz gökyüzünü değil evinin tavanını görmüştür. Bu düşünü küüt sesi, can acısının yanı sıra “Gene mi düştün yataktan a benim çılgın kızım” diyen annenin sesi böler. Gerçek yaşamda da düşler sık sık kesintiye uğramaz mı?

Sibel düşlerinde Frigya tarihi içinde dolaşırken İyara, Midas, Hakabe gibi kahramanlar da ona eşlik eder. Tapınakta yapılan törenler, ve diğer olaylarla tarihin içinde gezinilir. Romanda yaklaşık altmışa yakın dipnot ile tarihsel olay, kahraman veya figürlerin ne olduğuna ilişkin açıklamalar dipnot olarak düşülmüş. Eş zamanlı bir güdümle, anlatı içinde anlatının geliştirildiği eser, çocuklara ve ilk gençlik çağındaki okurlara tarihi ve arkeolojik bilginin ipuçlarını veriyor.

Erol Büyükmeriç bu eseriyle bildiğimiz gibi Dünya Kitap Dergisince düzenlenen “Altın Sayfa Edebiyat Ödülü”nü Aysel Gürmen’in ‘Dereden Tepeden Dereliköy’den’ adlı çalışmasıyla paylaştı.

Bir yazar için coğrafya yalnızca onun düş ve düşünce dünyasına eşlik eden bilgi deneyim ve imgelemden oluşmaz. Yaşadığımız çevre ve olaylar da ve tarihi birikim ve zenginlik de ona eşlik eden elemanlardır. Yaşar Kemal’in romanlarında Çukurova’yı başka duyumsarız, Karacaoğlan’ın şiirlerinde başka. Erol Büyük Meriç “Midas’ın Serçe Parmağı” adlı eserinde Eskişehir için de ayrı bir öneme sahip olan Frigya Vadisini, tarihsel kişileri, mekân ve olay aktarımında birer motif olarak kullanılıyor. Bu eserle, yazarın yaşadığı yerin tarihsel doku olarak da ilham verebileceği örneğini sergilerken, tarihe düşen bir dip notu, bir gen kızın düşlerinden okumamızı sağlıyor

7 Şubat 2007 Çarşamba Anadolu gazetesi

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here